צמחי הבר בישראל

ישנם בארץ סוגים שונים של צמחים, שחלקם נחשבים לצמחי בר. צמחי הבר של ישראל, וכמו צמחי בר במדינות אחרות, הינם צמחים שצצו במקום באופן טבעי, ללא התערבותם של בני האדם. צמחי הבר של ישראל מונים כיום 2,400 מינים שונים, כשחלקם, לצערנו, נמצאים כבר עכשיו בסכנת הכחדה. זו גם הסיבה מדוע חשוב להקפיד ולשמור על הקיימים כדי למנוע את הכחדתם בעתיד ולהמשיך וליהנות מהמראה המקסים והמיוחד שהם מוסיפים לטבע ולסביבה שבה הם נמצאים.
על סוגי צמחי הבר
ישנם, כאמור, 2,400 מינים שונים של צמחי בר. חלקם נחשבים לנדירים מאד ואחרים נפוצים וניתן למצוא אותם באזורים שונים בארץ. באופן כללי, ניתן לחלק את צמחי הבר בעולם לכמה סוגים: צמחי בר הצומחים באזור הים התיכון, צמחי בר המתמקדים בעיקר באזור אסיה ובחלקים היבשים של המזרח התיכון וצמחי בר הצומחים באזור מדבר סהרה ומדינות ערב. צמחי המדבר שבישראל מאפיינים כמה אזורים שונים בשל תנאים גאוגרפיים שונים, הקיימים בשטחיה של המדינה. אפשר למצוא בארץ צמחי בר צפוניים, צמחי בר מדבריים ואפילו צמחי בר, השייכים לצמחים הטרופיים. צמחים אלה חיים בהרמוניה זה לצד זה ומצליחים לשמור על האיזון הנכון וליהנות מתנאי השטח שבו הם נמצאים.
דוגמאות לצמחי בר מוכרים
צמחי הבר של ישראל הם צבעוניים, רעננים ומוסיפים לא מעט לטבע ולסביבה העוטפת אותנו מכל עבר. ברשימת צמחי הבר של ישראל, ובעיקר כאלה המוכרים לנו לא מעט, אפשר למצוא את האזוב המצוי, את הרדוף הנחלים, את לענת המדבר, את ההדס המצוי ואת הערבה המחודדת. חלקם חיים במדבר, אחרים ליד הנחלים ואפשר למצוא לא מעט שגדלים באזורי ההרים הגבוהים. צמחי בר שכוללים גם פריחה מקסימה הם אירוס הגלבוע, הדרדר הכחול, הכרכום החורפי, הסתוונית, הרקפת המצויה, חבצלת החוף וגם לוע הארי הגדול. גם הנוריות, השקד והשושן הצחור הם צמחי בר עם פריחה מקסימה. סוג נוסף של צמחי בר ארץ ישראליים, שכמותם ניתן לראותם כחלק משטחים ענקיים של פריחה בלתי רגילה הם חרדל השדה, החרצית, הסביון, הפרג, העירית וגם הנרקיס. בעונות הפריחה קשה לפספס את מרבדי הענק הכוללים את פרחי הבר המקסימים האלה והופכים את האזור כולו לצבעוני במיוחד.
שמירה והגנה על צמחי הבר של ישראל
מתוך 2,400 סוגי צמחי הבר של ישראל, קרוב ל – 400 מינים נחשבים לנדירים מאד, כשמתוכם 67 צמחי בר נדירים ביותר, כלומר, נמצאים במקום אחד בלבד. כדי למנוע את הכחדתם של מינים שונים נעשה דירוג מיוחד, בהתאם למידת חשיבותם של הצמחים ולצורך תכנון מדיניות לשמירה על הצמח ועל סביבתו. דירוג זה מתייחס למספר אלמנטים שונים, כמו מידת האטרקטיביות של הצמח (אנו נוטים לקטוף פרחים יפים, צבעוניים ובולטים מאד), כמו מספר המקומות השונים בארץ ובעולם שבו ניתן למצוא את הצמח עצמו וכן גם האם הוא צומח האופייני למדינת ישראל בלבד או שמא קיים במקומות נוספים.
שמירה על צמחי הבר של ישראל, שהפכו לחלק בלתי נפרד מנופיה של המדינה, חשובה ביותר. המודעות להגן על הצומח, לרבות על צמחי הבר שצומחים במקומות שונים, וגם שינויי האקלים המשפיעים לא מעט על צמיחתם וגדילתם של צמחי הבר, הולידו לא מעט פעילויות שנועדו להגן על הצמח ולשמור שלא ייכחד. ישנם לא מעט טיולי פריחה המשלבים במסגרתם פריחות של צמחי בר מקסימים וגם קבלת מידע חשוב ובעיקר חשיפת הסכנות הרבות העומדות למול הצמח והצורך הרב להגן עליו. חינוך נכון והכרות עם הצמחים הרבים של ישראל יעזרו לשמור על צמחים אלה ולהמשיך ליהנות משטחים צבעוניים בכל אזור ואזור.