דשא סינטטי לגינה

במדינת ישראל, הידועה במיעוט הגשמים שלה במהלך השנה, ובמחסור העצום במים, דשא סינטטי הוא אולי הפיתרון האידיאלי ביותר לאנשים המעוניינים בגינה ירוקה ויפה- שאינה דורשת טיפול בהשקייה ובזבוז של מים.

בעבר הלא רחוק, כאשר הדשא הסינטטי היה בתחילת דרכו בכניסה לתודעה פה בארץ, האיכויות שלו היו לא טובות בלשון המעטה, והמחירים שלו, כיאה לכל מוצר שעושה עליה לישראל- היה בשמיים. אך לאט לאט, הבינו משקיעים ויצרנים כי הפוטנציאל הדשא סינטטי דווקא פה בישראל הוא עצום, וכי הכדאיות בלייבא ולייצר מוצר איכותי משתלם עד מאד.

ואילו היום- אנו יכולים לראות משטחים שלמים של דשא סינטטי ירוק ויפה במגרשי כדורגל, בגינות, במרפסות, ובבניינים.
בעלי בתים פרטיים הבינו כי קיים חיסכון משמעותי הן בחיסכון במים והן במשאבי ההשקייה סביב דשא רגיל, ורבים מהם החליפו את הדשא בגינתם מדשא רגיל ודשא סינטטי.

המגוון הרחב של הדשאים הסינטטיים מאפשר לנו לבחור בין סוגים שונים של דשא- החל מדשא בצבעים שונים, ועד לדשא בגובה שונה, עם רמת גימור שונה ואפילו ברכות של הדשא. אך אל תטעו- בחירה של דשא סינטטי בצורה חובבנית ולא מקצועית עשויה לעלות בסופו של דבר ביוקר, וכך מאבדים את החיסכון הרצוי. מחירו של מטר מרובע של דשא סינטטי גבוה בהרבה ממחירו של דשא רגיל, ולכן, במידה ובוחרים בדשא שאינו איכותי מספיק, מצטמצמת גם תוחלת החיים שלו והוא עלול להתפורר בתוך תקופה קצרה, ויהיה צורך להחליפו שוב.
יש להקפיד לשמור על הדשא הסינטטי בתנאים הדרושים לו. כיום גננים ומעצבים רבים ממליצים ללקוחותיהם לעבור לדשא סינטטי מתוך מטרה לחסוך במים כמובן, ואף משיקול של עיצוב הבית. משטחי דשא סינטטי אשר נשמר ומטופל היטב, יכול להגיע לתוחלת חיים של 15 שנה.

כפי שציינו, הפרמטרים לבחירת דשא סינטטי הם צבעו, גובהו, גמישות המשטח עצמו, חוזקו, וכמובן- מטרת השימוש לשמה אנו רוצים בו. מטרת הבחירה בדשא הסינטטי משפיעה לרוב על טיבו ואיכותו של המשטח- תערוכות, גנים ציבוריים, מגרשי כדורגל, חצרות הבית וכו'. אם אנו מעוניינים בו לתערוכה ( לפרק זמן מוגבל ), אזי אנו נבחר בדשא סינטטי זול יותר, אשר לרוב נראה כמין שטיח בעל סיבים קצרים. המרקם שלו יהיה קשה יותר. דשא מהסוג הזה לא יחזיק מעמד יותר מכמה חודשים בודדים ויחל להתפורר עקב החום והלחות שבארץ.

אך רוב משטחי הדשא הסינטטי משמשים דווקא לבתים וחצרות הבתים, ולכן דורשים השקעה בסוגים איכותיים יותר. ישנים מספר פרמטרים שהדשא הסינטטי המיועד למטרות פרטיות חייב לעמוד בהם- אורך הסיבים חייב להיות מעל 10 מ"מ וההמלצה היא כי יהיה בין 20-40 מ"מ, כיוון שהסיבים מסתירים את התפרים כאשר הם ארוכים, ובמידה והסיבים לא יהיו ארוכים מספיק- התפרים עלולים להיקרע או להתפורר- והדשא ייהרס.

כמו כן, משטח הדשא אינו יכול להיות קשיח- חובה שיהיה גמיש, כיוון שבמקרה של שינויים במבנה הקרקע, כגון בורות שעלולים להיווצר בתקופות החורף, או כל תנועה אחרת שעלולה להיווצר באדמה- לא יוכלו להשפיע על המבנה של הדשא.

על הסיבים להיות כמה שיותר צפופים, ואילו התפרים שמחזיקים אותם עליהם להיות חזקים מאד כך שלא ניתן יהיה לתלוש את הסיבים מהתפר עצמו.

לסיכום- לצורך חיסכון במים – דשא סינטטי הוא פתרון מצויין, אך יש לשים לב לפרטים הקטנים על מנת לשמר את אורך חייו.